Spoločne sme sa rozprávali o tom, ako vyzerá jej bežný deň v praxi, akým deťom sa venuje, čo jej dáva práca, logopédia aj spolupráca so Senzimou. Zaujímalo nás tiež, v čom sa počas tejto kooperácie sama posunula vpred.
Rozhovor je určený každému, kto má doma malého „rečníka“ alebo chce nahliadnuť do zákulisia špeciálnopedagogickej praxe.

Na úvod nám, prosím, priblížte, v čom sa líši systém logopedickej a špeciálnopedagogickej starostlivosti v Česku oproti Slovensku?
Zásadný rozdiel spočíva v dĺžke štúdia a následných kompetenciách, ktoré odborníci uplatňujú pri práci s klientom. Školský logopéd pokračuje po ukončení magisterského štúdia v postgraduálnom vzdelávaní a pôsobí najmä v špeciálnopedagogických centrách, kde realizuje logopedickú intervenciu v celej jej šírke.
Naopak, špeciálny pedagóg – logopéd vstupuje do praxe už po absolvovaní magisterského štúdia. Najčastejšie pracuje na základných školách alebo v školských poradenských zariadeniach pri bežných školách. Okrem diagnostiky sa venuje aj depistáži, vedie predmety špeciálnopedagogickej starostlivosti u žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou a podieľa sa na terapii, reedukácii aj stimulácii.
Čo Vám osobne prináša v logopedickej praxi najväčšiu radosť a s čím vás ešte dokáže prekvapiť?
Najväčšiu radosť mi prinášajú samotné deti a ich úsmevy. Každý, aj ten najmenší pokrok, spoločne oslavujeme. Máme radosť z toho, že sa nám darí posunúť sa vpred vďaka spoločnému úsiliu. Naopak ma prekvapí, keď príde dieťa do školy s nesprávnou výslovnosťou alebo zámenami hlások, no rodičia sa zatiaľ nepokúsili túto situáciu nijako riešiť.

Prečo je trpezlivosť kľúčom k úspechu v práci s deťmi
S akými deťmi pracujete najčastejšie a aké výzvy spolu riešite?
Najčastejšie pracujem so žiakmi prvého stupňa základnej školy, s deťmi z prípravnej triedy a mladšími deťmi. Spoločne sa zameriavame predovšetkým na oromotorické a dychové cvičenia, ktoré prepájame s pohybom. Tieto cvičenia sú kľúčové pri osvojovaní správnej výslovnosti jednotlivých hlások. Najčastejšie trénujeme sykavky (C, S, Z, Č, Š, Ž) a hlásky L, R, Ř.
Stále častejšie sa stretávam s deťmi, ktoré majú problémy pri čítaní a porozumení textu. Tieto ťažkosti bývajú zvyčajne spojené s nevyzretým sluchovým vnímaním alebo poruchami porozumenia. Pri práci s týmito deťmi sa snažím – aj s prostredníctvom Elkoninovej metódy – dosiahnuť zlepšenie a upevnenie potrebných zručností.
Ako vyzerá Váš bežný pracovný deň?
Je to rôzne, pretože nikdy dopredu neviem, v akej nálade príde žiak alebo aký pokrok u neho nastal. Niektoré činnosti sa však opakujú pravidelne. Ide najmä o prípravy, ktoré tvorím individuálne podľa potrieb každého jedného z nich. Neoddeliteľnou súčasťou mojej práce je aj každodenná spolupráca s učiteľmi, ktorí vedú výučbu detí v mojej starostlivosti.
Žiaci prichádzajú do mojej kancelárie počas celého dopoludnia – buď na 45-minútový predmet špeciálnopedagogickej starostlivosti (rovnako ako bežná vyučovacia hodina), alebo na kratšie, približne pätnásťminútové stretnutia.
Počas jednej vyučovacej hodiny teda môžem pracovať s jedným až tromi žiakmi. Popoludnie zase venujem administratíve a konzultáciám s rodičmi alebo kolegami.
Existuje nejaký špeciálny prístup, ktorý sa Vám v praxi osvedčil najviac?
Určite trpezlivosť, rešpekt a pochopenie. Žiaci aj ich rodičia čelia mnohým školským povinnostiam. Všetci vieme, že bez pravidelného precvičovania sa pokrok dosahuje len ťažko, no niekedy jednoducho na domácu prípravu nezostane čas. V takých chvíľach je dôležité pochopiť situáciu. Zároveň si však vieme otvorene povedať, keď je potrebné pridať a venovať sa intenzívnejšie precvičovaniu doma.
Čelia dnešné deti iným výzvam, než akým čelili deti pred niekoľkými rokmi?
Päť rokov je podľa mňa krátke obdobie na porovnávanie. Ale keď sa pozriem späť, napríklad na obdobie pred osemnástimi rokmi, keď som začínala ako učiteľka materskej školy, tak situácia bola výrazne iná. Vtedy bolo oveľa menej detí s oneskoreným vývinom reči, pričom len malá časť z nich prichádzala do základnej školy s nesprávnou výslovnosťou. Dnes v prvých ročníkoch skôr hľadáme tých pár žiakov, ktorí vyslovujú všetky hlásky správne.

Senzima ako partner na ceste k lepšej reči
Ako ste sa dostali k spolupráci so Senzimou a čo Vás na nej zaujalo?
Ak sa nemýlim, oslovila ma priamo Senzima. A musím povedať, že som za to veľmi vďačná. Zaujala ma v prvom rade možnosť vyskúšať a zaradiť do svojej praxe množstvo výborných pomôcok, ktoré nielen motivujú deti k spolupráci, ale zároveň im pomáhajú dosahovať ich ciele.
Ktoré produkty zo Senzimy používate najčastejšie pri svojej práci?
V prvom rade je to logopedický vibrátor Sensi, ktorý ponúka široké spektrum nadstavcov. Zároveň často pracujem s terapeutickými slamkami a píšťalkami. Práve tie aj rodičom zvyčajne odporúčam, pretože je naozaj dôležité, aby s nimi precvičovali aj doma.
Čo Vám osobne táto spolupráca priniesla?
Spolupráca mi určite otvorila nové horizonty a poskytla príležitosť pracovať s množstvom skvelých pomôcok, ktoré som predtým nemala šancu vyskúšať. Cítim, že som sa vďaka nej posunula vpred a zlepšila svoje profesijné zručnosti. Vďaka tejto spolupráci môžem rodičom, či už v rámci svojej profesie alebo cez svoj instagramový profil @rozmluv_me_zbriskadoskoly, ponúknuť nielen kvalitnú motiváciu, ale aj praktickú podporu na ich ceste.

Spätná väzba od rodičov a jej význam v praxi
Inšpirovala Vás aj komunita rodičov alebo spätná väzba na sociálnych sieťach?
Áno, veľmi. Spätná väzba od rodičov aj ich otvorenosť zdieľať skúsenosti sú pre mňa cenným zdrojom inšpirácie aj reflexie. Vďaka nim lepšie rozumiem, čo v praxi funguje a kde je priestor na zmenu alebo zjednodušenie. Ich dôvera a záujem mi dávajú zmysel a motiváciu pokračovať. Zároveň si vážim, že sa neboja pýtať sa, konzultovať a spolu hľadať riešenia – v tom vidím veľkú hodnotu a silu celej tejto komunity.
Čo by ste odkázali rodičom detí, ktoré navštevujú logopéda alebo zvažujú takúto podporu?
Ak máte pocit, že sa vaše dieťa nevyvíja tak, ako by malo, nedajte sa odbiť vetami typu „ono má ešte čas“ alebo „veď začne rozprávať, keď bude pripravené“. Rodičia poznajú svoje dieťa najlepšie, mali by ste tak dôverovať svojmu vnútornému hlasu. Včasná pomoc môže veľa zmeniť, preto sa v prípade pochybností obráťte na odborníka – napríklad na klinického, školského alebo špeciálneho pedagóga-logopéda.
A ak už logopéda navštevujete, pýtajte sa. Konzultujte. Zdieľajte. Logopéd je tu pre vás a určite vám poskytne hodnotnejšie rady než neoverené odporúčania z internetových diskusií.
Ďakujeme Kateřine Vespalcovej za rozhovor plný inšpirácie, za jej zmysluplnú prácu a oddanosť, s akou pomáha deťom aj ich rodičom. Prajeme jej ešte veľa profesijných úspechov, radosti z každého pokroku a nevyčerpateľné nadšenie, ktoré s pokorou a láskou odovzdáva ďalej.

Kateřina Vespalcová
Kateřina Vespalcová je špeciálna pedagogička, ktorá pracuje s deťmi s narušenou komunikačnou schopnosťou. Je absolventkou Masarykovej univerzity v Brne v odbore špeciálna pedagogika, so štátnou záverečnou skúškou z logopédie a surdopédie. V školstve pôsobí už 18 rokov a počas celej tejto doby sa venuje nielen primárnej prevencii zameranej na vývin reči a jazyka, ale aj individuálnemu a skupinovému precvičovaniu.
Vedie instagramový účet @rozmluv_me_zbriskadoskoly, kde ponúka pomoc, tipy, aktivity a množstvo ďalších podnetov súvisiacich s rozvojom reči a jazyka. V logopédii uplatňuje celostný a rešpektujúci prístup, ktorý sa zameriava na rozvoj všetkých čiastkových oblastí ovplyvňujúcich a priamo súvisiacich s vývinom reči.